Matilde og Bertil foran den store liggende guldbuddha i Bangkok.

Udsigten fra bagsmækken i vores camper nær Milford Sounds pĂ¥ Sydøen

PĂ¥ vej til Milford Sound - en fantastisk rute

PĂ¥ sejltur i Fjorden

Udsigt til Mitre Peak fra Lake Gun

Naturen pĂ¥ Sydøen er uovertruffen OG meget regnfuld

Regnbue og regnbueis over Queenstown

Bungyjump af den helt vilde slags. Det er ikke nogen af os!!

PĂ¥ vej til River Rating i ShotOver River. Turen gik igennem det meget farefulde (vejforholdsmæssigt) Skippers Canyon).

Matilde i det iskolde gletchervand (6 grader). Heldigvis var vi alle udstyret med vĂ¥ddragter, redningsveste og hjelm. Ă˜velsen gik ud pĂ¥ at springe i vandet og lade strømmen føre Ă©n afsted. Udfordringen var ikke at komme for langt væk fra bĂ¥den, for strømmen kunne hurtigt tage bĂ¥de de badende og bĂ¥den.

Niels og Matilde i vandet.

Der var klipper til alle sider og masser af strøm i vandet

To glade raftere i land efter ca 1½ time pĂ¥ den rivende flod

Far og søn nyder udsigten over "The Remarkables" højt over den gamle guldgraverby Arrowtown

Hver aften kunne vi sætte os til bords udenfor camperen til et mere eller mindre veltilberedet mĂ¥ltid (køkkenfaciliteterne var ikke de bedste, men vi havde da bĂ¥de ovn og grill, hvor vi kunne tilberede new zealandske kæmpebøffer). Til gengæld var udsigten stort set altid i top.

Der bades i søen i Wanaka med udsigt til de snetoppede bjerge i Mount Aspiring National Park

SĂ¥ er vi nĂ¥et til Vestkysten af Sydøen. Solen skinner fra en skyfri himmel, hvilket er et særsyn pĂ¥ disse kanter. Det er heldigt for sĂ¥ledes kan vi sidde og nyde vores morgenmad med fri udsigt til New Zealands største bjerg Mount Cook.

Vi overnatter i byen Fox - hjemsted for isgletcheren Fox Glacier. Vi tager pĂ¥ en 6 timers vandretur som gĂ¥r igennem regnskov og ud pĂ¥ isen.

Vi er udstyret med vandrestøvler og har husket masser af vand. Nederst i kløften er der støvet og varmt

I regnskoven fylder vi vores vanddunke

Da vi nĂ¥r ud pĂ¥ isen fĂ¥r vi eissteigen pĂ¥ støvlerne og vandrestok udleveret

Opstigning.

Det er ikke helt ufarligt med snespalter og glat is, men det er supersændende og ingen af os er hverken bange eller trætte efter den lange vandring

Der vandres forsigtigt i spalterne

Isens blĂ¥ farve var helt speciel

Den samlede trop pĂ¥ gletcheren, som strakte sig over 8 km. Vi stĂ¥r næsten i bunden

De berømte pandekageklipper ved Punakaiki

Det tasmanske hav

PĂ¥ kajaktur i Mangroveskoven i Paparoa National Parc

Her manglede blot aber skrig eller Tarzans kamprĂ¥b

Bertil fylder 7 Ă¥r og hvad er mere nærliggende end at blive klædt ud som Frodo, her i the land of The Ring

Kaikoura - i 3 dage venter vi ved Stillehavet pĂ¥ tĂ¥leligt sejlvejr. Vi vil ud og se kaskelothvaler

Fødselsdagmiddag - læg mærke til de gigantiske burgere og kartofler

PĂ¥ vej over Arthurs Pass tilbage til Stillehavet

Vi venter pĂ¥ hvalerne

I mellemtiden kan vi da fodre en lille Wallaby

Klappe en kanin og en hund

...give et lille lam mælk

...og se dens mor fĂ¥ klippet pelsen

Endelig kommer vi pĂ¥ havet. Der er 2 kilometer vand under os og 30 meter fra bĂ¥den ligger denne kaskelothval (30 m. lang). Bølgerne er 5 meter høje og alle - undtagen os - kaster op

SĂ¥ skulle der slapes af med 6 dages badeferie ved Kaiteriteri. Her er vi pĂ¥ vej med bĂ¥d. Vi skal vandre i 2 dage i Abel Tasman National Parc

Vandreruten gik blandt andet ud over øde strande

Ind igennem den kølige skov

...over tidevand. Her kunne vi kun passere ved ebbe - og alligevel mĂ¥tte vi vandre i vand

Vi mĂ¥tte over hængebroer..

Og om aftenen overnattede vi pĂ¥ et luksuslodge. Det var pragtuldt at sove i en rigtig seng. Her fik vi den dejligste middag til musikken af tusinde cikader og lyden af den knitrende pejs,

Hos guldsmeden i Nelson fik vi lov at holde The One Ring. Originalen produceret særskilt til filmene. Bertil ser lidt betænkelig ud, men han fik skam ogsĂ¥ lov

SĂ¥ er vi kommet til Nordøen. Nede i dalen løber New Zealands længste flod Wanganui Riveri. Vi er pĂ¥ vej til Pipiriki 80 km oppe ad floden, hvor vejen stopper. Her skal vi skal sejles længere op ad floden til Bridge to nowhere

Et stop langs floden

Jerusalem - en by bestĂ¥ende af ganske fĂ¥ huse og et kloster - smukt og meget fredfyldt og meget øde

Efter 1 times sejltur op ad strømmen i jetboat og endnu en times vandring nĂ¥ede vi Bridge to Nowhere. Et ganske specielt sted, hvor soldater efter 1. verdenskrig forsøgte at skabe en tilværelse, men allerede inden 2. verdenskrig mĂ¥tte folkene give op. Det var ikke mulgt at skabe en liv i dalen.

Matilde og Bertil nyder udsigten over dalen, de grønne grønne bregner og den meget karateriske bro med et lidt uhyggeligt navn

Vi overnatter Bens lodge midt ude i Bushen sammen med en gruppe kanoroere som vi følges med næste dag. Turen til Bridge to nowhere og overnatning pĂ¥ lodgen/farmen kan varmt anbefales se nærmere pĂ¥ http://www.bridgetonowhere-lodge.co.nz/

Næste dag gĂ¥r turen sĂ¥ ned af floden, med strømmen 20 km i kano tilbage til camperen som vi lod stĂ¥ i Pipiriki. Kanoturen bød pĂ¥ flere overraskelser - heriblandt et par smĂ¥ vandfald

Tilbage i camperen gĂ¥r turen nu videre til Tongariro National Parc. Her stĂ¥r 3 aktive vulkaner side om side, hvoraf den ene har spillet med i Ringenes Herre som Mount Dome i Modors Land. Da vi kommer kørende om et hjørne møder dette fantastiske syn os. Det er Mt. Ruapehu.

Vi indlogerer os pĂ¥ en campingplads med "Mount Dome"; Mt.Ngauruhoe dækket af skyer i baggrunden

Men skyerne letter og vulkanen er et fantastisk syn

Vi beslutter at tage "the skyline walk", som var en tur med skilften op i 2500 meters højde pĂ¥ Mt. Ruapehu. De sidste 200 meter til toppen mĂ¥tte vi selv klare. Det lyder ikke af meget, men en næsten lodret stigning i sne og lava kan godt fĂ¥ benene til at ryste. Heldgigvis havde vi vores trofaste "Gandalfsatv" med os.

Der holdes hvil med chokoladebar og vand - bemærk hvor højt oppe vi er

Belønningen pĂ¥ toppen er fantastisk. En dumrian (Niels) har vovet sig ud pĂ¥ kanten af de løse sten pĂ¥ den yderste klippe!!!

Her er den samlede trop pĂ¥ verdens tag - sĂ¥dan føltes det

EFter vulkanturen mĂ¥tte "Gollum" lige ned og køles af ved et lille vandfald i dalen

Og Store-Gollum mĂ¥tte tage sig en dukkert

Her ligger Bertil og Matilde i deres seng i camperen

Næste stop er Taupo, hvor campinpladsens pool er termisk opvarmet fra jordens indre varme kilder. Den kolde del af poolen er 32 grader - den varme 40-42.

Her findes New Zealands mest vandrige vandfald: Huka Falls

At sejle med jetboat ind i vandfaldet er en populær forlystelse

SĂ¥ gĂ¥r turen videre - tværs over landet til østkystbyen Napier, hvor mĂ¥let er at svømme med delfiner

Der var lidt "Miami" over denne boulevard ind mod Napier

2. januar 2005 drog vi afsted pĂ¥ 3 mĂ¥neders eventyr. Vi havde taget orlov fra arbejdet og fri fra skolen. Udover et lille smut til Thailand (Bangkok og Koh Samui) og Sydney i Australien gik turen til New Zealand, hvor vi rejste rundt og boede i en lille autocamper. Vi udforskede bĂ¥de Syd og Nord og nød hinandens selskab (det gik forbavsende godt at tilbringe alle 24 timer i døgnet i 3 mĂ¥neder sammen).

Her pĂ¥ siden er et lille uddrag af de over 1500 billeder vi fik taget pĂ¥ vores rejse. Oplevelserne var mange og hver eneste dag fortalte Bertil, at han synes det havde været den bedste dag af alle. Og nĂ¥r vi tænker tilbage var det præcis sĂ¥dan: Hver eneste dag, i de mĂ¥neder vi intensivt
tilbragte sammen, var helt unik.
Klik pĂ¥ billederne for at se dem i større format